25 Mayıs 2014 Pazar

Zeytinyağlı Yaprak Sarması


Herhalde sevmeyeni yoktur.. :) Biz de çok severiz. Evet biraz el oyalayan, çerez gibi yenen bir yemek ama bana göre zeytinyağlıların enn birincisi. Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır derler ya :)  O hesap herkesin bir dolma harcı hazırlama şekli vardır. Dolmanın sarmanın lezzeti de zaten iç malzemesinde saklıdır.  Bakalım benim malzemelerimi beğenecek misiniz?? Bir de böyle deneyin yaprak sarmasını...

Malzemeler:

Yarım kilo taze asma yaprağı
1 litre kadar su

2 su bardağı pirinç (tuzlu ılık suda yarım saat kadar ıslatılmış)
Yarım su bardağı bulgur (pirinçlerle birlikte yıkanmış)
2 orta boy kuru soğan (çok küçük doğranmış)
2 - 3 diş sarımsak (ince kıyılmış)
1 çay kaşığı kimyon (tepeleme)
1 çay kaşığı kekik (tepeleme)
1 çay kaşığı karabiber (silme)
Tuz
1 çay bardağı zeytinyağ
2 yemek kaşığı nar ekşisi
1 yemek kaşığı domates salçası (dolu dolu)
1 şişe domates (yazdan hazırladığım şişelerden kullandım yada 3 orta boy domates ince kıyılabilir)
1 bağ dereotu (ince kıyılmış)
Yarım bağ taze nane (ince kıyılmış)
Yarım bağ maydanoz (ice kıyılmış)

Pişirmek İçin:

1,5 su bardağı su
1 tane limon 
1 kahve fincanı zeytinyağ
sarma taşı

Hazırlanışı:

İlk olarak tencereye 1 litre kadar suyu koyup ocağa alalım. Yaprakları bol suyla yıkayalım. Yıkadığımız yaprakları parça parça tencerede ısınmış suya koyalım; renkleri değiştiği anda delikli kepçe yardımıyla alalım. Tüm yaprakla bitene kadar aynı işlemi uygulayalım. Yumuşayan yaprakları süzgüde beklemeye bırakalım.

İç malzemesi için; derince bir kaba yıkanıp süzülmüş pirinç ve bulguru alalım. Üzerine diğer tüm malzemeleri ekleyelim. İyice harmanlayalım.

Yapraktan bir tane alıp; bir tabağın üzerine açalım. Bir tatlı kaşığı kadar iç malzemeden koyup; önce üst kenarları, sonra yan kenarları malzemenin üzerine gelecek şekilde kapatalım ve saralım. Tüm yapraklar bitene kadar aynı işlemi uygulayalım ve sardığımız yaprakları tencereye dizelim.

Sardığımız yaprakların üzerine önce 1 kahve fincanı zeytinyağ sonra dilimlenmiş bir limon ve suyu ekleyelim. Tencereye uygun bir tabakla sarmaları kapatıp tabağın üzerine de sarma taşını koyalım. Ve pişmeye bırakalım. Ben sarmayı da pek çok yemeği olduğu gibi düdüklü tencerede pişiriyorum. Yazdığım tüm sıralamayı aynen uygulayıp 1,5 su bardağı su ile pişirdim. 12-13 dakika yeterli geliyor pişmesi için. Yalnız sürenin sonunda hemen açmıyorum tencereyi, sıcaklığıyla demleniyor. Normal tencerede pişirseniz de aynı şekilde hemen açmayın kapağını tencerenin, iyice ılıyınca açmakta fayda var, lezzeti artıyor. Su miktarı düdüklü tencereye göre, siz biraz daha artırabilirsiniz.
İyice ılınan sarmaları servis tabağına çıkartabiliriz. Afiyet olsun...





Püf Noktası:

Bana göre yaprak sarması küçük olmalı. Bence makbulü odur :) Bu sebeple mümkün olduğunca küçük yaprak almaya gayret edin. Ben eğer yaprak büyükse ikiye ayırıp sarıyorum. Anneannem rahmetli yaprak sarması iki kerede yenmez, ağza bir sefer de alacak büyüklükte sarılır derdi.. :)

Bir de pişirilirken uyguladığım iki şeyi sizlerle paylaşmak istiyorum. İlkini pek çoğunuz biliyorsunuzdur herhalde. Tencerenin dibine sarmalardan önce; yaprakların saplarını ve iç malzemesine kullandığımız dereotu saplarını koyarsak eğer, hem ekşilik verir hem lezzet verir hem de ocakta unutursak sarmalarımızı yanmaktan korur :)

Bir diğerini de canım yengeciğimden öğrendim.. Tencerenin dibine sarmalardan önce; yemeklik olarak domates ve piyaz şeklinde soğan doğruyoruz ve yayıyoruz. Üzerine sarmaları diziyoruz. Piştikten sonrada tencereyi servis tabağına ters çeviriyoruz.. Afiyet olsun...

Son olarak bir bilgi daha; ben biber dolması yaparken de aynı iç malzemelerini kullanıyorum...

2 yorum:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İzleyiciler

 

Pınarla Doydum Template by Ipietoon Cute Blog Design