24 Kasım 2013 Pazar

Aşure

Aşure bana göre berekettir, paylaşmaktır. Aslı da budur zaten. Her yıl Muharrem ayının onuncu günü yapılır. Hadislere göre bu güne bu ismin verilmesinin sebebi, Allah' ın on Peygamberine on ayrı ihsanda bulunmasıdır. Aşure pek çok kültürde varolan bir gelenektir. Ermeni ve Rum kültürlerinde de bulunmaktadır.
Bu yıl bende yapsam mı yapmasam mı derken, çok sevdiğim bir arkadaşım benden aşure beklediğini söyleyince yapmak farz oldu.
Herkesin kendine göre daha doğrusu damak zevkine göre bir tarifi vardır. Ben aşure yapmayı kayınvalidemden öğrendim. Zaman içinde kendimden de birşeyler kattım, şimdi sizlerle paylaşacağım tarif ortaya çıktı. Buyrun tarife geçelim.

Malzemeler:

2 su bardağı buğday (akşamdan bir taşım kaynatılmış)
1 su bardağı nohut (akşamdan sıcak suyla ıslatılmış)
1 su bardağı kuru fasulye (akşamdan sıcak suyla ıslatılmış)
1 çay bardağı pirinç
1 su bardağı kuru üzüm (ayıklanıp, yıkanmış)
yarım su bardağı kuş üzümü (ayıklanıp, sıcak suyla yıkanmış)
1 su bardağı doğranmış kuru kayısı)
1 su bardağı kuru dut (ayıklanıp, yıkanmış)
1 su bardağı fındık (dövülmüş)
1 çay bardağı kavrulmuş susam
1 paket vanilya
1 tatlı kaşığı karanfil
10-15 su bardağı su
4-5 su bardağı şeker (tadarak koyulmalı)
2 yemek kaşığı nişasta, 1 su bardağı süt (aşurenin kıvamı duru olursa kullanılacak)

Süslemek İçin:

Ceviz (ince kıyılmış)
fındık (dövülmüş)
fıstık (dövülmüş)
meyve kurusu (hazır pakette aldım)
hindistan cevizi
nar
tarçın

Hazırlanışı:

Aşurenin yapımı bir gece önceden yapılan hazırlıklarla başlar.
Buğdayı büyükçe bir tencereye (aşureyi pişireceğimiz tencere olacak) koyup, üzerine bir karış geçecek kadar sıcak su ilavesiyle ocağa alalım. Bir taşım kaynatıp, ocağı kapatalım. Tencerenin kapağını kapatıp beklemeye bırakalım.
Fasulye ve nohutu da geceden ayrı ayrı sıcak suyla ıslatıp bekletelim.

Ertesi gün buğdayı tekrar ocağa alalım. Suyu azaldıysa üzerine sıcak su ekleyelim, yıkayıp süzdüğümüz pirinçle birlikte kısık ateşte kaynatmaya başlayalım. Fasulye ve nohutu da ayrı ayrı haşlayıp sularını süzelim (kabuklarını soymayı unutmayalım). 1 saat kadar kaynayan buğdaya ekleyelim. 30 dakika daha kaynattıktan sonra şeker haricindeki malzemeleri de ekleyip karıştırarak kaynatmaya devam edelim. Yaklaşık bir saat pişen malzemelere şekeri de ekleyip, şeker tamamen eriyene karıştırarak kaynatmayı sürdürelim.



Pişme işleminin sonunda eğer aşurenin kıvamı duru olduysa 2 yemek kaşığı nişastayı sütle açıp tencereye ekleyebilirsiniz.




Pişen aşureyi bir süre dinlendirip; kaselere paylaştırıp, üzerlerini dilediğimiz gibi süsleme malzemeleriyle süsleyebiliriz.




Yiyenlere afiyet, şifa olsun, yapanların ellerine sağlık. Allah kabul etsin...

İşte aşuremin süslemeden önceki hali. Rengini görmeniz için koydum bu resmi...

Veeeee son hali.....



Püf Noktası:




Aşure yapmak hem kolay, hem de zordur. Biraz sabır ve emek ister.

Ben aşuremi hazırlarken nişasta kullanmayı sevmiyorum. Çünkü soğuduktan sonra kıvamı istenilenden daha yoğun oluyor. Bunun yerine her karıştırma esnasında buğdayları kaşığın tersiyle ezerek karıştırıyorum. Buğdaylar ezildikçe açılıyor hem de kıvam buluyor.

Aşure hazırlanırken mutlaka tahta kaşık kullanın. Metal kaşık rengini bozuyor.

Aşurenizi hazırlarken sürekli karıştırmayı ihmal etmeyin. Malzemeler tencerenin dibine çökerse, dibini tutar.

Kuş üzümünü mutlaka sıcak suyla 10 dakika kadar ıslatıp kullanın ki rengini verip aşureyi koyulaştırmasın. Aynı şekilde ceviz ve tarçın da renk verir, ben üst süslemesinde kullandım. Eğer incir kullanmak isterseniz onu da üstünde kullanmanızı tavsiye ederim.

Aşure hazırlarken sıcak suyunuzu sürekli hazır bulundurmayı unutmayın.

Son olarak aşurenizi süslemeye geçmeden önce kaselerde bir süre bekletin. Kaseye koyduktan hemen sonra süslerseniz, üst malzemeleri çöküyor.





0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İzleyiciler

 

Pınarla Doydum Template by Ipietoon Cute Blog Design