25 Ağustos 2014 Pazartesi

Lutenitsa Sos - Ajvar Sos (Kahvaltılık Sos - Göçmen Sosu)


3 yıl önce çalıştığım etütteki bir öğretmenimiz getirmişti tatmam için. Kendisi Bulgaristan' lı, oranın en ünlü kahvaltılıklarındanmış meğerse. Anlatmıştı biraz içeriğini. Çok beğenmiştim. Geçen yaz da yengem yapmış kahvaltıda yemeye doyamamıştık :) Dedim ki; hazır kış hazırlıklarına başlamışken bu yıl yapmalı :) Yapmalı da tam bir tarif yok elimde. İnternette bakındım, bir sürü tarif var. Ama tabii ki elimdeki malzemelere göre yapmalıyım. Bende ilk duyduğum şekline benzer şekilde miktarları da ayarlayarak yaptım. Tatmak için ayırmıştım kavanozun bir tanesini. Bu gün açtım lezzette geçer not alınca tadanlardan sıra sizlerle paylaşmaya geldi. Malum kış hazırları var her evde. Belki denemek istersiniz. Kesinlikle tavsiye ederim.. :) İşte tarifim...

Malzemeler:

3 tane patlıcan (közlenecek, ben normal patlıcan kullandım isterseniz bostan patlıcan da kullanabilirsiniz)
7 tane kırmızı kapya biber (közlenecek)
1 kilo domates (az sulu olduğu için armut domates kullandım, yemeklik doğranmış)
4-5 tane kıl acı biber (küçük doğranmış)
1 tane büyük boy kuru soğan (piyaz doğranmış)
7-8 diş sarımsak (ince kıyılmış)
1 kahve fincanı sirke
1 çay bardağı zeytinyağ
1 çorba kaşığı tuz
1 çay kaşığı karabiber

Hazırlanışı:

Genişçe bir tencereye zeytinyağ, soğan ve sarımsakları alalım ve hafif solana kadar çevirelim. Biberleri de ekleyelim, hafif renkleri değişene kadar çevirmeye devam edelim. Domatesleri de ekleyip ocağı biraz kısıp, domateslerin sularını çekmelerini bekleyelim. Bu arada közlediğimiz patlıcan ve biberleri (ben közmatikle ocakta közledim) küçük küçük doğrayalım. Yumuşayıp suyunu çekmeye başlayan domateslere patlıcan ve biberleri de ekleyelim ve karıştıralım. Sirke, tuz ve karabiberi de ekliyelim ve tüm lezzetlerin birbirine karışması için 5 dakika kadar pişirelim.
Tencereyi ocaktan alalım ve hazırladığımız sosu blenderdan geçirelim (pürüzsüz hale getirelim). Tekrar ocağa alalım kısık ateşte 10 dakika daha pişirip; sıcakken kavanozlara paylaştıralım ve kapaklarını sıkıca kapatalım. Kapattığımız kavanozları ters şekilde koyalım ve tamamen soğuyuncaya kadar (mümkünse bir gece) beklemeye bırakalım. Kışlık kahvaltı sosu ''Lutenitsa'' hazır. İsterseniz kahvaltılık olarak ekmeklere sürüp yiyin isterseniz makarnalara sos olarak kullanın. Afiyet olsun...



Püf Noktası:

Bu lezzetli sosun orjinal tarifinde havuç da kullanılıyor. Havuçlar haşlanıp, blenderla ezilme aşamasında sosa ekleniyor. Benim ilk tattığım sos da vardı. Ama ben kullanmadım. Bir farklılık yada eksiklik yaratmadı lezzetinde. Sizler isterseniz ekleyebilirsiniz.
Ayrıca acısı belli olsun isterseniz de acı biber miktarını biraz daha artırabilirsiniz.
Yukarıdaki tarif konserve edilmiş hali ama sos kavanozlanma aşamsına geldiğinde yenmeye de hazır oluyor. Yani hemen de tüketilebilir.
Son olarak; sosu blenderdan geçirip tekrar ocağa aldığınızda mutlaka bir kapak kapatın. Fokurdadıkça biraz ocağı batırabiliyor :)
Diğer kahvaltılık sos tarifim için de burayı  tıklayabilirsiniz...


0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İzleyiciler

 

Pınarla Doydum Template by Ipietoon Cute Blog Design